Utvald bild

Om skolan

Malmö Folkhögskola

Vi arbetar efter devisen att det vi gör skall vara Kreativt, Omtänksamt, Roligt och Nyfiket. Vi skapar kurser, koncept och projekt av tecken vi ser i tiden. Hos oss studerar du i en lugn miljö på en fin gammal gård, bara 15 min från Malmö centrum. Här sker många stimulerande möten mellan människor med olika bakgrund. Vi arbetar ofta med temastudier och projektarbeten där din erfarenhet från arbets- och samhällsliv är en stor tillgång. Kom hit om du är nyfiken, om du vill ta del av andras erfarenheter och dela med dig av dina egna.

Läget

Mitt i industribyn Fosie ligger Malmö Folkhögskola som en grön oas. En gammal bondgård från 1800-talet som har fått nya användningsområden genom att folkbilda nya generationer till att tro på och förverkliga sig själva. I drygt tjugofem år har vi varit en kreativ plats där deltagarna får möjlighet att utveckla sig och sina drömmar. Hos oss får du stora möjligheter att påverka din egen utbildning. Vi arbetar med aktivt deltagande och lärande i grupp. Vi lär oss i mötet med varandra.

Platsen där skolan ligger har varit bebodd sedan stenåldern och har precis som resten av staden ändrats många gånger. Från jordbruksmark till industrialiserat jordbruk, till ett stort arbetsplatsområde med närhet till staden. Att vi finns just där vi finns är egentligen självklart. Arbetet med att höja utbildningsnivån och minska utbildningsklyftorna tog sin början i bondesamhället och kom på 1900-talet att innefatta arbetarklassen. Idag, när Malmö har gått från en industriarbetarstad till en kunskapsstad, blir vikten av utbildning allt viktigare för att hitta ett jobb. Med folkhögskolans utbildningar kan du som saknar grundbehörighet från gymnasiet få chans att komma närmare den utbildning du vill gå för att nå dina drömmar. Malmö Folkhögskola har sina rötter i arbetarrörelsen och vi som arbetar här brinner för rättvisa, demokrati och gemenskap.

Huvudmän och styrelse

Malmö folkhögskola är en förening vars huvudmän är ABF Malmö, Hyresgästföreningen i södra Skåne samt LO-distriktet i Skåne.

Styrelsen består av;
Ordförande: Peter Nilsson (ABF).
Vice ordförande: Håkan Björkenklev (HGF).
Övriga ledamöter: Kenneth Brunhoff (HGF), Erol Dramer (LO), Fredrik Egefur (ABF), Mubarik Abdirahman (ABF), Timo Nähri (LO).
Suppleanter: Stefan Höök (ABF), Annelie Fritzon (LO), Kenneth Gustavsson (HGF).
Valberedning: Markus Blomberg (LO), Ann-Sofie Garzén (ABF), Birgitta Tügel (HGF).

Styrelsen kan nås via styrelsen@malmofolkhogskola.se

Adress

Malmö folkhögskola