Om kursen
Sista ansökningsdag till läsåret 24/25 är den 5 maj!
Hitta din väg till konsten att skapa digitala spel!
Spelutveckling är en spännande blandning av tekniska och estetiska kunskaper, problemlösning och kreativitet. Som deltagare på kursen Kreativ spelutveckling får du prova på olika områden inom spelutveckling för att hitta vad du vill fokusera på och fördjupa dig i. Vårt mål med kursen är att du får en bred förståelse för spelutvecklingens olika delar, men även ges möjlighet till fördjupning inom vissa områden. Vi lär oss tillsammans och av varandra.
Du kommer möta utmaningar i Game Jam-inspirerade projektarbeten där du skapar spel med olika verktyg och ramverk, både i grupp och individuellt. Vi varvar teori med praktik och arbetar med kreativa processer för att skapa idéer och spelkoncept. Få möjligheten att utforska och levla upp befintliga och nya färdigheter inom denna konstform. Kursen erbjuder inspiration och kunskap inom olika processer och verktyg inom spelutveckling. Oavsett startpunkt får du en värdefull förståelse för de olika kompetenserna som krävs för att skapa ett spel.
Första terminen ger dig en övergripande bild av spelutveckling genom kortare utmaningar. Andra terminen fokuserar vi på individuell fördjupning, med utrymme för längre projekt och portfolioarbete. Efter genomförd utbildning kan du gå vidare till högre utbildning inom området, arbete inom branschen eller ta de första stegen mot din egen spelstudio. Vad du får ut av kursen är till stor del upp till dig som deltagare, din passion och ditt engagemang.
Ämnesområden
- Grafik – 2D, 3D, koncept, animation, UI m.m.
- Design – speldesign, storytelling, level design, interaktion, UX m.m.
- Teknik – programmering, principer & olika språk, plattformar m.m.
- Ljud – ljuddesign, ljudeffekter, musik för spel m.m.
- Kreativa processer, idégenerering & presentationsteknik
- Praktiska övningar, Game Jam-utmaningar och workshops
- Feedback & konstruktiv kritik, gruppdynamik
- Spelanalys, normkritik, mångfald och hållbarhet
- Gästföreläsningar av spelutvecklare inom olika områden
Vi kan även erbjuda komplettering av behörigheter i utvalda kärnämnen så som svenska, engelska eller matematik. Har du önskemål om att läsa in någon behörighet så ska detta vara bestämt innan kursstart.
Lärandemål
Efter genomförd utbildning ska kursdeltagaren ha:
- Teoretisk och praktisk kunskap om de olika delarna som ingår i en spelproduktion.
- Teoretisk och praktisk kunskap om olika kreativa processer som kan användas för att skapa ett spel.
- Kännedom om vilka yrkesroller och kompetenser som ingår i en spelproduktion.
- Kännedom om dataspelsbranschen lokalt, nationellt och internationellt.
- Fördjupad kunskap inom ett eller flera valda fokusområden.
- Arbetsprover som kan användas för att söka högre utbildningar eller arbete.
Förkunskaper
Oavsett om du är helt ny till spelskapande eller har tidigare erfarenheter är den här kursen för dig! Utbildningen förutsätter grundläggande datorkunskaper och digital kompetens. Undervisningen sker på svenska men material på engelska förekommer.
Behörighetskrav*
- Svenska A / Svenska 1 / Svenska som andraspråk 1
- Engelska A / Engelska 5
- Matematik A / Matematik 1 (a, b eller c)
I undantagsfall kan även en särskild prövning tillämpas om man saknar de formella behörighetskraven. Vid frågor ring Christoffer Stahre på 0708-178371
Praktisk information
Kursen är kostnadsfri men du betalar en materialavgift på 1500 kr/termin. Denna täcker kostnader för försäkring, visst studiematerial samt studieresor.
Skolan erbjuder datorer och en del mjukvara, samt vägledning till gratis verktyg. Föredrar du andra verktyg får även dessa användas, men bekostas då själv.
Utbildningen berättigar till studiemedel från CSN på gymnasial nivå.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 5 maj 2024.
I din ansökan vill vi att du bifogar:
- Betygsdokument
- Personligt brev (max 1 A4)
I ditt personliga brev kan du till exempel inkludera:
- Dina styrkor och svagheter
- Varför du vill studera den här kursen
- Tidigare relevanta erfarenheter
- Förväntningar på utbildningen
- Kortsiktiga och långsiktiga mål
- Ett av dina favoritspel och varför du gillar det
- Arbetsprov
Skicka en länk till ett digitalt arbetsprov* som du tycker representerar ditt kreativa uttryck, erfarenheter och passion. Bifoga länken i ditt personliga brev.
*Bild, filmklipp, skärminspelning, ljudfil eller spel som kan köras direkt i webbläsare är okej.
Utbildare
Oscar Wemmert är spelutvecklare med över 25 års erfarenhet och har varit involverad i mer än 20 spelproduktioner sedan 1997, mest kända är Little Nightmares och Little Big Planet 3. Sedan 2016 frilansar Oscar som kreativ producent, spelutvecklare och spelpedagog genom sin firma GameFlame. Han är även ordförande för Dataspelscentrum, arbetar med spelskapande på Kulturskolan och i projekt med Game Habitat och har ett stort nätverk i dataspelsbranschen.
Oscar brinner för digitalt och kreativt skapande inom de områden som ingår i spelutveckling och devisen att alla kan skapa spel.
Läs om kursen och våra nuvarande deltagare i tidskriften Folkhögskolan 1/2024 här!
- 28/8 - 17/12 2024
- 8/1 - 4/6 2025